Zespół Orzekający
W oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1743) w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Żywcu działa Zespół Orzekający, który wydaje:
1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, ze względu na:
- niepełnosprawność intelektualną (w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym),
- niepełnosprawność ruchową (w tym z afazją),
- słabosłyszenie, niesłyszenie
- słabowidzenie, niewidzenie,
- autyzm, zespół Aspergera,
- niepełnosprawność sprzężoną.
2. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie.
3. orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
4. orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
5. orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim.
6. opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, na mocy której dziecko może być objęte wczesnym wspomaganiem w zespole prowadzącym wczesne wspomagania rozwoju.
W skład zespołu wchodzą:
- dyrektor poradni lub inna upoważniona przez niego osoba jako przewodniczący zespołu,
- psycholog opracowujący diagnozę psychologiczną,
- pedagog opracowujący diagnozę pedagogiczną,
- lekarz opracowujący diagnozę lekarską,
- inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
Zadaniem zespołu jest orzekanie i kwalifikowanie do odpowiednich form kształcenia i opieki określonych Rozporządzeniem MEN z dnia 18 września 2008 roku.
Zespół rozpatruje sprawy na podstawie pisemnego wniosku rodzica/prawnego opiekuna dziecka lub pełnoletniego ucznia przedłożonego w poradni i orzeka na podstawie badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich.
Dokumenty (druk wniosku, druki zaświadczeń lekarskich) potrzebne do wydania orzeczenia lub opinii dostępne są w sekretariacie poradni lub na stronie internetowej https://pppzywiec.pl w zakładce DO POBRANIA.
Zespoły orzekające w Poradni odbywają się w każdy wtorek. Rodzic/prawny opiekun/pełnoletni uczeń jest informowany pisemnie o terminie posiedzenia zespołu.
Rodzic/prawny opiekun może wziąć udział w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko w sprawie dziecka.
W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:
- na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia:
- nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
- asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy,
- pomoc nauczyciela, asystent edukacji romskiej, wyznaczeni przez ich dyrektora,
- na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia,
W razie potrzeby wydania dziecku lub uczniowi - dwóch rodzajów orzeczeń lub orzeczenia i opinii lub dwóch orzeczeń i opinii - wnioskodawca składa jeden wniosek.
Zespół wydaje orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli, szkół i ośrodków, mających siedzibę na terenie działania poradni oraz dla dzieci niekorzystających z wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub ośrodka zamieszkałych w Żywcu i w Powiecie Żywieckim (Gminy: Czernichów, Gilowice, Jeleśnia, Koszarawa, Lipowa, Łękawica, Łodygowice, Radziechowy - Wieprz, Ślemień, Świnna).
Zasada wydawania orzeczeń i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju przez Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Żywcu
W przypadku, gdy u dziecka/ucznia występuje wada słuchu
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych.
- Zaświadczenie lekarskie (zakładka Zaświadczenia) i inna dokumentacja medyczna wydana przez lekarza specjalistę laryngologa/audiologa z diagnozą niedosłuchu obojga uszu lub głuchoty oraz aktualny audiogram.
- Jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole (opinia powinna być opatrzona pieczątką przedszkola i podpisem dyrektora).
- Jeśli dziecko chodzi do szkoły: opinia o uczniu wydana przez szkołę - zawierająca informacje o funkcjonowaniu ucznia, w tym występujących trudnościach, informacje o działaniach podjętych przez nauczycieli w celu poprawy funkcjonowania ucznia, formy udzielanej pomocy, efektach podjętych działań i udzielanej pomocy, (opinia powinna być opatrzona pieczątką szkoły i podpisem dyrektora).
- W przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka.
- Opinie terapeutów pracujących z dzieckiem.
- Inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia.
Uczniowi z diagnozą Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego (CAPD/APD) nie przysługuje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; uczeń może otrzymać opinię o dostosowaniu wymagań.
W przypadku, gdy u dziecka/ucznia występuje wada wzroku
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych.
- Zaświadczenie lekarskie (zakładka Zaświadczenia) i inna dokumentacja medyczna wydana przez lekarza specjalistę okulistę z diagnozą słabowidzenia lub ślepoty.
- Jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole (opinia powinna być opatrzona pieczątką przedszkola i podpisem dyrektora).
- Jeśli dziecko chodzi do szkoły: opinia o uczniu wydana przez szkołę - zawierająca informacje o funkcjonowaniu ucznia, w tym występujących trudnościach, informacje o działaniach podjętych przez nauczycieli w celu poprawy funkcjonowania ucznia, formy udzielanej pomocy, efektach podjętych działań i udzielanej pomocy, (opinia powinna być opatrzona pieczątką szkoły i podpisem dyrektora).
- W przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka.
- Opinie terapeutów pracujących z dzieckiem.
- Inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia .
W przypadku, gdy u dziecka/ucznia występuje niepełnosprawność ruchowa
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych.
- Zaświadczenie lekarskie (zakładka Zaświadczenia) wydane przez lekarza neurologa, lekarza rehabilitacji medycznej z diagnozą niepełnosprawności ruchowej.
- Jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole (opinia powinna być opatrzona pieczątką przedszkola i podpisem dyrektora) .
- Jeśli dziecko chodzi do szkoły: opinia o uczniu wydana przez szkołę - zawierająca informacje o funkcjonowaniu ucznia, w tym występujących trudnościach, informacje o działaniach podjętych przez nauczycieli w celu poprawy funkcjonowania ucznia, formy udzielanej pomocy, efektach podjętych działań i udzielanej pomocy, (opinia powinna być opatrzona pieczątką szkoły i podpisem dyrektora).
- W przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka.
- Opinie terapeutów pracujących z dzieckiem.
- Inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia.
W przypadku, gdy u dziecka/ucznia występuje afazja
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych.
- Zaświadczenie lekarskie (zakładka Zaświadczenia) wydane przez lekarza neurologa z diagnozą afazji.
- Jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole (opinia powinna być opatrzona pieczątką przedszkola i podpisem dyrektora).
- Jeśli dziecko chodzi do szkoły: opinia o uczniu wydana przez szkołę - zawierająca informacje o funkcjonowaniu ucznia, w tym występujących trudnościach, informacje o działaniach podjętych przez nauczycieli w celu poprawy funkcjonowania ucznia, formy udzielanej pomocy, efektach podjętych działań i udzielanej pomocy, (opinia powinna być opatrzona pieczątką szkoły i podpisem dyrektora) .
- W przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka.
- Opinie terapeutów pracujących z dzieckiem.
- Inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia.
W przypadku, gdy u dziecka/ucznia występuje niepełnosprawność intelektualna
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych.
- Jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole (opinia powinna być opatrzona pieczątką przedszkola i podpisem dyrektora).
- Jeśli dziecko chodzi do szkoły: opinia o uczniu wydana przez szkołę - zawierająca informacje o funkcjonowaniu ucznia, w tym występujących trudnościach, informacje o działaniach podjętych przez nauczycieli w celu poprawy funkcjonowania ucznia, formy udzielanej pomocy, efektach podjętych działań i udzielanej pomocy, (opinia powinna być opatrzona pieczątką szkoły i podpisem dyrektora) .
- W przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka.
- Inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia
W przypadku, gdy u dziecka/ucznia występuje autyzm lub zespół Aspergera
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych.
- Zaświadczenie lekarskie (zakładka Zaświadczenia) wydane przez lekarza psychiatrę dzieci i młodzieży z diagnozą tych zaburzeń rozwoju.
- Jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole (opinia powinna być opatrzona pieczątką przedszkola i podpisem dyrektora).
- Jeśli dziecko chodzi do szkoły: opinia o uczniu wydana przez szkołę - zawierająca informacje o funkcjonowaniu ucznia, w tym występujących trudnościach, informacje o działaniach podjętych przez nauczycieli w celu poprawy funkcjonowania ucznia, formy udzielanej pomocy, efektach podjętych działań i udzielanej pomocy, (opinia powinna być opatrzona pieczątką szkoły i podpisem dyrektora).
- W przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka.
- Inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia.
- Opinie terapeutów pracujących z dzieckiem.
W przypadku, gdy uczeń jest zagrożony niedostosowaniem społecznym
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych.
- Dokumentację wskazującą na zagrożenie ucznia niedostosowaniem społecznym np. opinia kuratora, asystenta rodziny, pracownika socjalnego i/ lub zaświadczenie lekarskie (zakładka Zaświadczenia) wydane przez lekarza psychiatrę dzieci i młodzieży.
- Jeśli dziecko chodzi do szkoły: opinia o uczniu wydana przez szkołę - zawierająca informacje o funkcjonowaniu ucznia, w tym występujących trudnościach, informacje o działaniach podjętych przez nauczycieli w celu poprawy funkcjonowania ucznia, formy udzielanej pomocy, efektach podjętych działań i udzielanej pomocy, (opinia powinna być opatrzona pieczątką szkoły i podpisem dyrektora).
- W przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka.
- Inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia.
- Opinie terapeutów pracujących z dzieckiem.
W przypadku, gdy uczeń jest niedostosowany społecznie
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych.
- Postanowienie sądu o zastosowaniu środka wychowawczego w postaci umieszczenia małoletniego w młodzieżowym ośrodku wychowawczym.
- Jeśli dziecko chodzi do szkoły: opinia o uczniu wydana przez szkołę - zawierająca informacje o funkcjonowaniu ucznia, w tym występujących trudnościach, informacje o działaniach podjętych przez nauczycieli w celu poprawy funkcjonowania ucznia, formy udzielanej pomocy, efektach podjętych działań i udzielanej pomocy, (opinia powinna być opatrzona pieczątką szkoły i podpisem dyrektora).
- W przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka.
- Opinię lekarza (zakładka Zaświadczenia) psychiatry dzieci i młodzieży o zaburzeniach zachowania.
W przypadku, gdy zachodzi potrzeba wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka (zakładka Zaświadczenia) - opcjonalnie dokumentację medyczną wskazującą przyczynę, która uniemożliwia lub znacznie utrudnia dziecku uczęszczanie do przedszkola; wydane przez lekarza określające czas – nie krótszy niż 30 dni – w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
- Jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole (opinia powinna być opatrzona pieczątką przedszkola i podpisem dyrektora).
W przypadku, gdy zachodzi potrzeba wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
- Zaświadczenie o stanie zdrowia ucznia (zakładka Zaświadczenia) wydane przez lekarza specjalistę określające czas – nie krótszy niż 30 dni – w którym stan zdrowia ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
- Jeśli wniosek o wydanie orzeczenia dotyczy ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie – zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy określające możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu.
- Jeśli dziecko chodzi do szkoły: opinia o uczniu wydana przez szkołę - zawierająca informacje o funkcjonowaniu ucznia, w tym występujących trudnościach, informacje o działaniach podjętych przez nauczycieli w celu poprawy funkcjonowania ucznia, formy udzielanej pomocy, efektach podjętych działań i udzielanej pomocy, (opinia powinna być opatrzona pieczątką szkoły i podpisem dyrektora).
W przypadku, gdy zachodzi potrzeba wydania orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka/ucznia (zakładka Zaświadczenia) z określeniem formy indywidualnej lub zespołowej zajęć, która powinna być zastosowana wobec dziecka/ucznia.
- Dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia.
- Okresową ocenę funkcjonowania dziecka/ucznia wydaną przez nauczyciela prowadzącego z dzieckiem/uczniem zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze (jeśli było ono uczestnikiem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Opinie terapeutów pracujących z dzieckiem/uczniem.
W przypadku, gdy zachodzi potrzeba wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
- Zaświadczenie lekarskie (zakładka Zaświadczenia) wydane przez lekarza specjalistę z diagnozą danej niepełnosprawności.
- Inna dokumentacja medyczna dotycząca niepełnosprawności dziecka, kopia orzeczenia o niepełnosprawności.
- Jeśli dziecko objęte jest wychowanie przedszkolnym – opinia o funkcjonowaniu dziecka wydana przez przedszkole (opinia powinna być opatrzona pieczątką przedszkola i podpisem dyrektora).
W celu uzyskania informacji o sytuacji wychowawczej i dydaktycznej dziecka/ucznia przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli, wychowawców lub specjalistów pracujących z dzieckiem/uczniem.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego/zajęć rewalidacyjno-wychowawczych/ opinię wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni, od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii lub od dnia uzupełnienia wniosku.
Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego wydaje się w terminie nie dłuższym niż 14 dni, od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenie lub od dnia uzupełnienia wniosku.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia dziecka/ucznia lub złożonością procesu diagnostycznego, orzeczenie oraz opinia mogą być wydane w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii lub od dnia uzupełnienia wniosku.
Orzeczenie/opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju przekazuje się wnioskodawcy w poradni, za pokwitowaniem w terminie 7 dni od dnia wydania orzeczenia/opinii (daty posiedzenia Zespołu Orzekającego) .
Orzeczenie/opinię przekazuje się w jednym egzemplarzu (oryginał). Wnioskodawca może wystąpić o kopię orzeczenia/opinii poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora poradni lub upoważnioną przez niego osobę.
Wszelkie wątpliwości i zapytania dotyczące sprawy danego dziecka należy konsultować (osobiście lub telefonicznie) z przewodniczącym Zespołu Orzekającego, psychologiem lub pedagogiem zespołu diagnozującego.